درمان عفونت گوش

درمان عفونت گوش

درمان عفونت گوش

یکی از معمول ترین و رایج ترین بیماری های دوران کودکی که با آن مواجه می شویم، عفونت گوش می باشد. امارها نشان می دهد بیش ترین دلایل ارجاع کودکان به پزشک در زیر دو سال، عفونت گوش میانی می باشد. عفونت گوش میانی را به نام اوتیت میانی می شناسند. در ۶۰ درصد موارد اوتیت میانی به صورت خود به خود درمان می شود اما اگر درمان نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد که جهت پیش گیری از آن میتوانید به دکتر روح الله عباسی مراجعه نمایید . بعضی از کودکان به صورت ذاتی مستعد اوتیت مدیا هستند که از نشانه های ان می توان به شش بار ابتلاء به بیماری در زیر شش ماهگی دانست.

نقش شیپور استاش

یکی از عواملی که در ایجاد اوتیت میانی بسیار موثر است درگیری های شیپور استاش است. برای شیپور استاش سه وظیفه مهم ذکرشده است:

 .حفاظت از گوش میانی در برابر حمله میکروارگانیسم ها

 .خروج ترشحات از گوش میانی

 .متعادل کردن فشار هوا در فضای گوش میانی و نازوفارنکس

شیپور استاش در کودکان کوتاه و عمدتا غضروفی می باشد. زاویه ان حدود ده درجه است در حالی که در بزرگسالان بلند تر و زاویه ۴۵ درجه می باشد که باعث حفاظت بیش تر از گوش میانی می شود.

درمان عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی نوعی التهاب در گوش خارجی است و بدلیل شایع بودن در میان شناگران، گوش شناگران خوانده می‌شود. علت اصلی این نوع التهاب دردناک، باقی ماندن آب در گوش و در نتیجه فراهم شدن محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است. از دیگر علل آن می‌توان به خاراندن و ملتهب کردن مجرای شنوایی با گوش پاک‌کن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند رنگ مو و اسپری، وجود زخم و یا ضایعات پوستی نیز اشاره کرد.

درمان عفونت گوش میانی

مهمترین علت بروز عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد شیپور استاش است. شیپور استاش کانالی است که گوش میانی را به حلق متصل می‌کند. کار اصلی این کانال متعادل کردن فشار هوا و مایعات است. عوامل بسیاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد شیپور استاش می‌شوند. از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی که می‌توانند باعث تحریک و متورم شدن این کانال شده و در نتیجه عفونت گوش را به همراه داشته باشند.

درمان عفونت گوش

درمان مایع گوش

یکی دیگر از عوامل مختل کننده شیپور استاش، مایع گوش است. اگر شیپور استاش ملتهب شده و مسدود شود، مایع گوش در گوش میانی جمع می‌شود و زمینه مناسبی برای رشد باکتری و قارچ‌ها فراهم می‌شود. در این حالت علاوه بر عفونت، فرد دچار گرفتگی گوش و مشکلات شنوایی می‌شود. پزشک معالج  ، با دمیدن هوا در پرده گوش ارتعاش ایجاد می‌کند. اگر ارتعاش ایجاد شده در حد معمول نباشد، به معنی انباشته شدن مایع گوش خواهد بود.

عفونت گوش و تاثیر آن بر شنوایی و درمان ها

اگر بخواهیم به صورت ساده تاثیر عفونت گوش بر شنوایی را بدانیم ابتدا باید به بررسی مسیر عبور صوت از گوش به سمت مغز بپردازیم. صوت و گفتار توسط لاله گوش جمع آوری می شوند و از طریق مجرای شنوایی خارجی به سمت پرده گوش فرستاده می شوند.  پرده گوش یا پرده صماخ مرز بین گوش خارجی و میانی می باشد. صوت باعث ارتعاش پرده گوش می شود. استخوانچه های گوش( چکشی، سندانی، رکابی) در ارتباط با پرده گوش می باشند. ارتعاش پرده گوش باعث ارتعاش استخوانچه های گوش میانی می شود و این ارتعاش به درون گوش داخلی فرستاده می شود. سلول های موئی گوش داخلی صوت را به الکتریسیته تبدیل می کنند این پیام الکتریکی پس ازعبور گذرگاه های مختلفی به سمت مغز فرستاده می شوند و مغز پیام را درک و تفسیر می کند.

عفونت گوش میانی که به اوتیت مدیا معروف است باعث تجمع مایع در درون گوش میانی می شود. این مایع باعث می شود تا حرکت استخوانچه های گوش میانی کند شود. کند شدن حرکت استخوانچه ها باعث اختلال در عبور پیام صوتی می شود. عفونت هم چنین بر حرکت و ارتعاش پرده گوش نیز تاثیر می گذارد.

عفونت گوش در کودکان

ابتدا یادمان باشد که طبق آمار هر نوزاد در مرحله نوزادی و کودکی یک یا چند بار مبتلا به عفونت گوش می شود که با درمان به موقع و پیشگیری های لازم مشکل برطرف می شود. اگر نوزاد شما یکی از علائم را بروز می دهد حتما موضوع را سریعا با پزشک اطفال در میان بگذارید. به هیچ وجه اقدام به خود درمانی یا درمان خودسرانه نکنید. کودکان در مقابل مصرف آنتی بیوتیک مقاوم نیستند. ممکن است درمان خودسرانه به نوزاد آسیب برساند. حس شنوایی در مرحله نوزادی بسیار ضروری است. گفتار کودک در آینده ماحصل خوب شنیدن در دوران نوزادی است. عفونت گوش ممکن است باعث کم شنوایی ملایم تا متوسط در کودکان شود که اگر درمان به موقع صورت نگیرد بر گفتار کودک تاثیر خواهد گذاشت. بعد از مراجعه به پزشک اطفال، حتما دوره درمان را کامل بگذرانید. کودکان نمی توانند درد خود را به زبان آورند به همین دلیل باید علائم اوتیت را دانست و در صورت مشاهده این رفتارها در نوزادان یا خردسالان، سریعا به پزشک مراجعه کرد.

Download Best WordPress Themes Free Download
Download Premium WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes
udemy free download
download mobile firmware
Download WordPress Themes
lynda course free download