پف زیر چشم

پف زیر چشم

پف زیر چشم (به انگلیسی : puffy eyes یا Bags under eyes ) که به نام ورم پری‌ اربیتال هم شناخته می شود به تورم و پف کردگی بافت های اطراف چشم گفته می شود که به دلیل تجمع بیش از حد مایع در پوست اطراف چشم اتفاق می افتد. از آنجایی که پوست اطراف چشم نازک ترین پوست در بدن است، تورم و تغییر رنگ آن خیلی زود جلب توجه می کند.

علائم پف زیر چشم

  • ورم پوست زیر چشم
  • افتادگی و شل شدن پوست
  • سیاهی دور چشم
  • کمبود مایعات
  • مصرف زیاد نمک 
  • کمبود خواب
  •  استرس و نگرانی زیاد
  • آلرژی ها و حساسیت هایی که با ریزش اشک چشم و عطسه کردن همراه است.
  • تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  • گریه های طولانی مدت
  • کهولت سن و پیری (این حالت از پف چشم را معمولا نمی توان برطرف کرد)

علت پف زیر چشم چیست؟

به علل و دلایل بسیاری از جمله ویژگی های ارثی، تغییرات هورمونی، آلرژی، استرس، افزایش سن،
اختلالات پوستی مانند درماتیت، کم کاری تیروئید، سندرم نفریتی، بلفاریت، عفونت های چشم، سیگار کشیدن، مصرف الکل و خستگی چشم اتفاق می افتد.

علت پزشکی پف زیر چشم

  1. افراد مبتلا به بیماری های تیروئید از جمله بیماری گریوس به پف زیر چشم مبتلا می شوند
  2. آلرژی های چشمی از جمله تب یونجه می تواند باعث پف زیر چشم شود
  3. عفونت چشم و خشکی چشم ها از دیگر علل پزشکی پف زیر چشم محسوب می شوند
  4. نارسایی کلیه موجب تورم عمومی در سراسر بدن و از جمله در اطراف چشم ها می شود

چه زمانی برای پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پف زیر چشم با تاری دید، قرمزی در اطراف چشم، احساس درد در چشم، خارش یا سوزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تورم صورت یا گردن، تب، سردرد شدید و تنفس دشوار همراه بود حتما باید برای از بین بردن پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنید.

پف زیر چشم صبحگاهی

برخی افراد هنگام بیدار شدن از خواب با چشم های پف کرده رو به رو می شوند که دلیل اصلی آن احتباس مایعات در پوست زیر چشم می باشد، اما در بیشتر مواقع به محض اینکه چشم ها را باز کنید و شروع به پلک زدن کنید در کمتر از یک ساعت پف زیر چشم صبحگاهی کاهش پیدا می کند.

پف زیر چشم نوزادان و کودکان دلیلش چیست؟

گریه قبل از خواب، آلرژی، شالازیون، انسداد غدد اشک، بلفاریت و آسیب های چشمی از علل پف زیر چشم در نوزادان و کودکان هستند.

عوامل ایجاد پف زیر چشم

مصرف بیش از حد از نمک، آلرژی، مشکلات سینوس، کم آبی، خستگی و کمبود خواب، استرس و اضطراب، گریه کردن و افزایش سن از عوامل ایجاد پف زیر چشم هستند.

برای جلوگیری از پف چشم باید:

۱. مراقب آلرژی‌های فصلی باشید:

افرادی با سابقه‌ی آلرژی، بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که آلرژی‌شان چه زمانی عود می‌کند؛ چون با وجود علائمی مانند عطسه‌های مداوم و آبریزش چشم و آبریزش بینی، قطعا چشم‌هایشان متورم خواهد شد.

شما می‌توانید برای پیشگیری، درمان‌هایی خانگی همچون روغن‌های طبیعی را امتحان کنید. همچنین بهتر است که همیشه یک قوطی کوچک از مخلوط روغن‌های مناسبِ این وضعیت را دم دست داشته باشید تا آلرژی غافلگیرتان نکند.

۲. مصرف نمک را کم کنید:

مصرف نمک معمولا برای ما یادآور فشار خون بالاست ولی بهتر است که بدانید، سدیم باعث تجمع مایع و درنهایت تورم دور چشم می‌شود. اگر می‌خواهید که نمک مصرف کنید بهتر است که از نمک‌های دریایی تصفیه‌ شده، آن هم به مقدار بسیار کم استفاده کنید. از غذا‌هایی که نمک در آنها زیاد است مانند پیتزا و برخی از سوپ‌ها، خودداری کنید. سبزیجات تازه، مخصوصا کرفس می‌تواند اشتهایتان به نمک را کاهش دهد.

۳. ورزش کنید:

ورزش کردن راهی طبیعی برای کاهش اثرات افزایش سن و بازگرداندن شادابی به پوست است. شما می‌توانید با انجام نرمش‌های مخصوص، شادابی خاصی به پوست دور چشم‌تان ببخشید. خانم ماری ورونیک نادیا (Marie-Veronique Nadeau) مربی و نویسنده‌ی کتاب «کشیدن پوست صورت با یوگا» توضیح می‌دهد که یوگای صورت شامل تمرینات ملایمی برای عضلات آن است که باعث آرامش و سفت شدن عضلات صورت می‌شود.

استفاده از فشار ملایم سر انگشتان و حرکت دادن آرام آنها روی صورت، بخشی از این تمرینات است که البته انواع مختلفی دارد. فراموش نکنید که یوگای معمولی نیز می‌تواند برای صورت بسیار مفید باشد. حالت‌های مختلفی مانند ایستادن روی شانه‌ها و خم کردن کمر از پشت، می‌توانند گردش خون به سمت صورت را افزایش دهند که باعث دور شدن مایعات اضافی دور چشم و درنتیجه از بین رفتن تورم می‌شود.

۴. نحوه‌ی خوابیدن‌تان را اصلاح کنید: 

خوابیدن به پشت می‌تواند مانع از این شود که مایع بیشتری تحت تأثیر نیروی جاذبه دور چشمان‌تان جمع شود. اگر لازم است برای خوابیدن بهتر، بالش دیگری را زیر سرتان اضافه کنید. البته این بالش باید به خواب بهتر‌تان کمک کند در غیر این‌ صورت، نخوابیدن خود از عوامل دیگری است که می‌تواند تیرگی زیر چشم‌هایتان را افزایش دهد.

۵. شست‌وشو با آب‌نمک را امتحان کنید:

شست‌وشوی روزانه‌ی سینوس‌ها با آب ‌نمک، یکی از روش‌های قدیمی مؤثر است که می‌تواند به از بین بردن پف زیر چشم‌ ها کمک کند. این روش برای اولین بار در درمان‌های آیورودیک (Ayurvedic) هندی، مورداستفاده قرار گرفت و به آن نتی پات (Neti Pot) گفته می‌شود. نتی پات درواقع ظرفی شبیه به قوری چای است که آب‌ نمک درون آن، می‌تواند رطوبت اضافه‌ی موجود در سینوس‌ها را که درنتیجه‌ی آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی یا عفونت به وجود آمده است، جذب کند.

سرم‌های نمکی با غلظت پایین در تمامی داروخانه‌ها وجود دارند و طرز استفاده از آن بسیار ساده است. برای استفاده، آب‌ نمک را از یکی از سوراخ‌های بینی به داخل بکشید و اجازه دهید تا کاملا از سوراخ دیگر تخلیه شود. بهتر است که اینکار را در روشویی انجام دهید. ممکن است این روش در ابتدا برای‌تان عجیب باشد ولی به این فکر کنید که این کار موجب تصفیه سینوس‌ها می‌شود و به شما احساس سرزندگی می‌دهد.

۶. پیش از خواب آرایش‌تان را پاک کنید: 

باقی ماندن آرایش روی چشم می‌تواند، موجب التهاب چشم و درنتیجه آبریزش و متورم شدن آن شود. جهت جلوگیری از این موضوع، قبل از خواب آرایش چشم‌هایتان را به‌ آرامی و به‌ طور کامل پاک کنید.

۷. درطول روز آب زیادی بنوشید:

درصورتی که پوست اطراف چشم‌هایتان خشک شوند، این نواحی متورم و تیره رنگ به نظر می‌رسند. بهتر است که درطول روز به جای سایر نوشیدنی‌ها، آب زیادی بنوشید. با این کار هم خودتان احساس بهتری خواهید داشت و هم پوست دور چشمان‌تان مرطوب می‌ماند و درنتیجه درخشان‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

۸. سیگار را ترک کنید: 

آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن باعث خشک و ضعیف شدن پوست صورت و سایر اعضای بدن‌تان می‌شود؟ سیگار به‌طور ویژه‌ای باعث پیر شدن زودرس پوست دور چشم می‌شود. مواد به کار رفته در سیگار سمی هستند و می‌توانند در اطراف چشم‌ها التهاب ایجاد کنند که علاوه‌ بر چروک شدن پوست، باعث به وجود آمدن حلقه‌های تیره و پف زیر چشم نیز می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید که ترک سیگار برای‌تان سخت است، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

۹. کمپرس آب سرد و خیار را امتحان کنید:

اگر چشم‌هایتان خسته و متورم است، کمپرس آب سرد را امتحان کنید. این روش نه تنها در درمان پف زیر چشم مؤثر است، بلکه آرامش‌بخش نیز هست و به پوست‌تان طراوت می‌بخشد. برای این کار می‌توانید از دو قاشق تمیز و سرد، قطعات خیار سرد شده یا کیسه‌های کوچک چای را که یک قطره روغن اسطوخدوس به آن اضافه کرده‌اید روی چشم‌هایتان قرار بدهید. دقت کنید که مهم‌ترین مسئله در این روش خانگی، سرد بودن مواد مورداستفاده است.

۱۰. مراقب نور خورشید باشید:

زیاد ماندن در زیر نور آفتاب، علاوه‌ بر خشک کردن پوست‌، به چروک شدن و افتادگی آن منجر می‌شود. یک ضد آفتاب خوب، یک جفت عینک آفتابی مقاوم دربرابر اشعه UV و یک کلاه می‌توانند معجزه کنند و از پوست‌ تان درمقابل نور خورشید محافظت نمایند و از تیره شدن پوست دور چشمان‌تان جلوگیری کنند.

نحوه از بین بردن پف زیر چشم

۱۱. از یک کرم چشم کاملا طبیعی استفاده کنید:

از آنجا که افزایش سن به‌صورت معمول باعث از بین رفتن کلاژن و خشک شدن پوست می‌شود، لازم است که پوست دائما مرطوب شود. کرم‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند ولی پیشنهاد می‌کنیم تا از کرم خانگی که از روغن گل رز، اسطوخدوس، لیمو و آلوئه‌ ورا ساخته شده است، استفاده کنید. شما می‌توانید این کرم را در صبح، شب یا هر دو زمان استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از این کرم قبل از خواب استفاده کنید. این کرم به دلیل داشتن مواد ذکرشده، می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد و به بازسازی آن کمک کند.

۱۲. کلاژن بیشتری را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید:

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن است و در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و تاندون‌ها وجود دارد. این پروتئین، به پوست استحکام و قابلیت ارتجاع می‌دهد و به جایگزینی سلول‌های مرده کمک می‌کند. با افزایش سن، ساخت کلاژن در بدن با سرعت کمتری انجام می‌شود و کمبود کلاژن، یکی از عوامل به وجود آمدن پف زیر چشم‌ است.

افزایش سطح کلاژن می‌تواند به پوست کمک کند تا محکم‌تر و لطیف‌تر شود و سلول‌های آن به‌صورت طبیعی و با سرعت بیشتری بازسازی شوند. برای افزایش کلاژن می‌توانید سوپ استخوان مرغ یا پودر‌های حاوی کلاژن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

درمان قطعی پف زیر چشم

در پزشکی برای درمان قطعی و از بین بردن پف زیر چشم روش های مختلفی از جمله لیزر پف زیر چشم، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، بوتاکس پف زیر چشم و درمان پف زیر چشم با کربوکسی تراپی استفاده می شود.

درمان های خانگی پف زیر چشم در طب سنتی و اسلامی

  1. نوشیدن آب و مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن
  2. استفاده از کمپرس یخ زیر چشم ها
  3. استفاده از برش های خیار یا کیسه های چای سرد شده زیر چشم ها
  4. کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی
  5. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، مانند موز برای از بین بردن مایعات اضافی در بدن
  6. شستن صورت با آب سرد
  7. داشتن خواب و استراحت کافی
  8. ترک کردن سیگار
  9. استفاده از کرم ویتامین E یا کرم آلوئه ورا برای پف زیر چشم

درمان های گیاهی برای

۱. چای سبز یا چای سیاه کیسه ای

چای سبز و چای سیاه هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند پف زیر چشم را کاهش داده و قرمزی و التهاب دور چشم را هم درمان کنند.

۲ چای سبز یا چای سیاه کیسه ای که در آب خیس خورده شده اند را برای مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید، حالا دراز بکشید و چای کیسه ای ها را بر روی چشم ها قرار دهید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس صورت را با آب سرد خوب بشویید.

این روش را چند بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.                                                                                                                                        

 پف زیر چشم

۲. ماسک خیار

خیار دارای خواص ضد التهابی و خواص خنک کنندگی بوده و یکی از بهترین درمان های طبیعی برای پف زیر چشم، سیاهی دور چشم و درمان چین و چروک دور چشم محسوب می شود.

برای بهره مندی از خواص خیار، آن ها را به صورت حلقه حلقه ببرید و در ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید، حالا دراز بکشید و حلقه های خیار را بر روی چشم ها بگذارید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

۳. ماسک خانگی برای رفع پف زیر چشم با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ دارای خواص سفت کنندگی پوست می باشد و یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان پف زیر چشم و درمان چین و چروک شناخته می شود.

۲ عدد تخم مرغ را بردارید و سفیده های آن را جدا کنید و خوب بزنید تا کف کند، حالا دو قطره روغن فندق به آن اضافه کنید و زیر چشم ها بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید.

این روش را هر روز تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

۴. سیب زمینی برای پف زیر چشم

نشاسته موجود در سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی بوده و یک روش درمانی طبیعی برای پف زیر چشم و سیاهی دور چشم محسوب می شود.

یک سیب زمینی را با پوست بشویید و خوب خشک کنید، آن را به دو تکه ببرید و در پارچه های تمیزی قرار داده و بر روی چشم ها بگذارید، اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس بردارید.

این روش را چند بار در روز انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

۵. آب نمک

ترکیب آب گرم و نمک هم به دلیل خاصیت اسمزی که دارد می تواند برای درمان مفید باشد.

½ قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه حاوی ۴ فنجان آب گرم بریزید، دو تکه پنبه را به این آب آغشته کنید و بر روی چشم ها قرار دهید، بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس بردارید و صورت را با آب سرد بشویید.

۶. توت فرنگی

آلفا هیدروکسی اسید موجود در توت فرنگی می تواند برای درمان مفید باشد.

یک عدد توت فرنگی را برای ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید، از فریزر خارج کرده و دو تکه کنید، تکه های توت فرنگی را بر روی چشم ها بگذارید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب سرد خوب بشویید.

۷. آلوئه ورا

آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در آلوئه ورا برای کاهش چین و چروک دور چشم، درمان پف زیر چشم و درمان سیاهی دور چشم مفید می باشند.

استفاده از ژل آلوئه ورا در ناحیه زیر چشم گردش خون را بهبود بخشیده و با کاهش مایعات تجمع یافته در اطراف چشم، تورم را کاهش می دهد، فقط هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا مواظب باشید که در چشم شما نرود.

ژل آلوئه ورا را از برگ ها جدا کنید و زیر چشم ها بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

۸. روغن گیاهی برای پف زیر چشم

ترکیب روغن اسطوخودوس، روغن لیمو و روغن بابونه مقادیر بالایی آنتی اکسیدان داشته و دارای اثر آرام بخش بر روی پوست و اعصاب در ناحیه زیر چشم می باشد که می تواند به درمان پف زیر چشم کمک کند.

هر شب ۱ قطره روغن اسطوخدوس را با ۱ قطره روغن لیمو، ۱ قطره روغن بابونه و ۱ قاشق چای خوری آب ترکیب کنید و قبل از خواب زیر چشم ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم بشویید. فقط مراقب باشید که این روغن وارد چشم ها نشود.

۹. روغن نارگیل برای پف زیر چشم

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی بوده و می تواند برای درمان پف زیر چشم مفید باشد.

هر شب قبل از خواب انگشت شست خود را به روغن نارگیل آغشته کنید و در جهت عقربه های ساعت زیر چشم ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.

۱۰. ماسک قهوه برای پف زیر چشم

کافئین موجود در قهوه دارای خواص ضد التهابی بوده که به درمان پف زیر چشم و خستگی چشم کمک می کند.

۱/۲ قاشق چای خوری دانه های قهوه را با یک قاشق پودر فلفل سیاه و ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و زیر چشم ها بمالید، بگذارید ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بماند، سپس به آرامی با پنبه پاک کنید.

شما می توانید چند بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

۱۱. جوش شیرین

جوش شیرین با افزایش جریان خون در پوست زیر چشم به عنوان یک روش طبیعی به درمان پف زیر چشم کمک می کند.

۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۱ فنجان آب گرم ترکیب کنید، دو پد پنبه ای را به این محلول آغشته کرده و بر روی چشم ها قرار دهید، بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد خوب بشویید.

این روش را یک بار یا دو بار در روز تکرار کنید تا زودتر برای ار بین بردن پف زیر چشم نتیجه بگیرید.

۱۲. وازلین

وازلین خواص آبرسانی قوی داشته و به درمان پف زیر چشم کمک می کند.

هر شب قبل از خواب پوست زیر چشم را با وازلین خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم خوب بشویید.

نحوه از بین بردن پف زیر چشم

۱۳. لیمو ترش

ویتامین C موجود در آب لیمو ترش تازه خواص ضد التهابی داشته و اسید های موجود در لیمو ترش که خاصیت سفید کنندگی دارند برای درمان سیاهی و پف زیر چشم مفید هستند.

۱ قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه را با ۱ قاشق غذا خوری شیر ترکیب کنید، دو پد پنبه ای را به این محلول آغشته کنید و به آرامی زیر چشم ها بگذارید، اجازه دهید خشک شود سپس با آب سرد بشویید.

این روش را دو بار در روز تکرارکنید.

پوشاندن و از بین بردن پف زیر چشم با آرایش

  1. اگر می خواهید پف زیر چشم را از بین ببرید باید مژه هایی بلند و پرپشت داشته باشید
  2. برای پوشاندن پف زیر چشم می توانید از سایه چشم طلایی برای زیر چشم استفاده کنید
  3. داشتن ابرو های پرپشت تر و کلفت تر پف زیر چشم را می پوشاند و توجه ها را به خود جلب می کند
  4. استفاده از خط چشم سفید به درشت تر شدن چشم ها کمک می کند و برای پوشاندن پف زیر چشم مناسب می باشد
  5. کشیدن یک خط چشم باریک هم می تواند برای از بین بردن پف زیر چشم مفید باشد

گلاب برای التهاب های پوستی بسیار مفید است

گلاب ویتامین آ و سی زیادی در ترکیبات خود داشته و برای پوست بسیار مفید است . علاوه بر آن خاصیت ضد التهابی آن هم ثابت شده است . برای همین استفاده از گلاب برای کاهش پف زیر چشم و تورم اطراف چشم می تواند موثر باشد. فقط کافیست یک پنبه را به گلاب آغشته کرده و آرام به اطراف چشم بمالید .

Download Best WordPress Themes Free Download
Download Premium WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
free download udemy course
download lava firmware
Download WordPress Themes
online free course