درمان بیماری های حنجره

درمان بیماری های حنجره

درمان بیماری های حنجره

سرطان حنجره (به انگلیسی: کارسینومای حنجره carcinoma) با توجه به نقش های مختلف حنجره (گفتار، حفاظت تنفسی، بلع) همیشه فرآیندی پیچیده و بحث برانگیز بوده است. دانش گسترده ای از الگوهای تکثیر تومورها و روش های درمانی گوناگون برای بررسی و درمان سرطان حنجره ضروری می باشد.

درمان بیماری های حنجره

در این بخش سعی بر این است که سرطان حنجره و انواع آن معرفی گردد و روش هایی که معمولا برای ارزیابی و درمان سرطان به کار می روند ارائه شوند.

ابتدا تعریفی مختصر از سرطان ارائه می گردد. سرطان اصطلاحی ست که به مجموعه بیماری ‌هایی اطلاق می‌ شود که از تکثیر مهارنشده سلول‌ ها پدید می‌آیند. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند و به میزان بسیار زیادی تکثیر می شوند.

سرطان حنجره (کارسینومای حنجره) یکی از انواع سرطان های سروگردن می باشد و هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد جدید سرطان حنجره در آمریکا تشخیص داده می شود که اکثریت آن ها در مردان دیده می شود. سرطان حنجره حدود ۱٫۳ درصد از کل تومورهای جدید تشخیص داده شده در بدن و حدود ۲۰ درصد از کل سرطان های سر و گردن را تشکیل داده است.

افزایش سرطان حنجره با افزایش مصرف الکل و سیگار، رابطه مستقیم دارد. همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه رادیویی و مواد آلوده کننده محیط همچون نیکل، گاز موستارد (خردل)، محصولات چوبی و کودهای شیمیایی می تواند یک عامل سبب شناسی برای سرطان حنجره باشند.

بازگشت اسید معده (رفلاکس) و پاپیلوما هم می توانند با تومور مرتبط باشند. پاپیلوما توموری است که در نتیجه عملکرد یک نوع ویروس ایجاد می شود و هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود. برای آن که پیش آگهی (پیش‌بینی آینده یک بیماری) مطلوبی در انتظار بیمار باشد، قطع مصرف الکل و سیگار یا کاهش مصرف آن ها ضروری می باشد. این بیماری معمولا یک بیماری متعلق به سنین بالا است.

سرطان حنجره می تواند قابل پیشگیری باشد. با تشخیص زودهنگام زخم های کوچک تر، فرصتی برای نجات و پیشگیری سریع از پیشرفت سرطان به وجود می آید. پس ارزیابی مداوم زخم حنجره ای یک امر ضروری است.

جراحی حنجره : خشونت صدا شایعترین علامت بیماری های حنجره است. در صورت تداوم خشونت صدا به مدت بیش از دو هفته حتما باید معاینه حنجره توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به عمل آید. بیماری های مختلفی می توانند حنجره را تحت تاثیر قرار دهند و موجب بروز خشونت صدا و تنگی نفس شوند. بسیاری از آن ها برای درمان نیاز به عمل جراحی دارند که پس از عمل نتایج رضایت بخشی حاصل می شود.

انواع عمل های حنجره

درمان بیماری های حنجره

  • سپتو پلاستی
  • رینوپلاستی
  • سپتو رینوپلاستی
  • برداشتن لوزه ها (تونسیلکتومی، آدنوتونسیلکتومی، آدنوئیدکتومی)
  • ترمیم شکستگی استخوانهای صورت (فک تحتانی، فک فوقانی و زایگوما)
  • کالدول لوک
  • ماستوئیدکتومی ، تیمپانوپلاستی، کانالوپلاستی و ترمیم زنجیره استخوانچه ای
  • آندوسکوپی سینوس
  • تیروئیدکتومی
  • ترمیم شکستگی بینی
  • برداشتن توده های گردنی
  • لارنگوسکوپی، ازوفاگوسکوپی و برونکوسکوپی
  • تخلیه آبسه های گوش و حلق و بینی
  • سایر اعمال جراحی گوش و حلق و بینی

بادامک‌برداری (لوزه‌برداری) یا تانسیلکتومی (به انگلیسی: Tonsillectomy) نام نوعی جراحیگوشحلقبینی می‌باشد که در آن اقدام به برداشتن لوزه‌ها می‌شود. این عمل جراحی حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد که به‌طور سنتی با حذف دو لوزه موجود در کناره حلق به انجام می‌رسد.
این عمل در پاسخ به وقوع مکرر التهاب لوزه، جراحی درمانی آپنه انسدادی خواب، انسداد راه‌های هوایی یا آبسه دور لوزه انجام می‌شود.
در کودکان لوزه سوم نیز همراه با این عمل جراحی برداشته می‌شود که به آن آدنوئیدکتومی (Adenoidectomy) و در صورتی که همراه با برداشتن لوزه باشد به آن تانسیلوآدنوئیدکتومی (Tonsilloadenoidectomy) گفته می‌شود.

در این عمل جراحی استفاده از اسکالپل یا چاقوی جراحی بیشترین کاربرد را دارد. با این حال از روش‌های دیگری در انجام این جراحی استفاده می‌شود:

  • قطع به وسیلهٔ اسنار (Dissection and snare method): برداشتن لوزه‌ها با استفاده از فورسپس و قیچی با یک حلقه سیم به نام اسنار. در این روش لازم است بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و لوزه‌ها به‌طور کامل حذف می‌شود و بافت باقی‌مانده کوتر می‌گردد. بیمار بعد از جراحی کمترین میزان خونریزی را دارد.
  • الکتروکوتر (Electrocautery): در این روش با استفاده از انرژی الکتریکی بافت لوزه‌ها جدا می‌شوند. و جهت کاهش خونریزی؛ زخم سوزانده (cauterization) می‌شود. تحقیقات نشان داده است؛ گرمای الکتروکوتر (۴۰۰ درجه سانتی گراد) ممکن است به بافت اطراف آسیب برساند و سبب ایجاد درد پس از جراحی برای بیمار شود.
  • سوزاندن با امواج رادیویی (Radiofrequency Ablation):این روش به وسیلهٔ یک لایه سالین و بدون استفاده از گرما پیوندهای مولکولی را قطع می‌کند. همانطور که انرژی به بافت منتقل می‌شود تفکیک یونی رخ می‌دهد. این مکانیسم می‌تواند باعث حذف بخش یا تمام بافت لوزه می‌شود. این نتیجه در دمایی برابر با ۴۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد انجام می‌شود. و چنین ادعا شده‌است که درد کمتر، بهبودی سریعتر و مراقبت بعد از عمل کمتری دارد. این عمل در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
  • چاقوی جراحی موزون (Harmonic scalpel): یک وسیله جراحی با استفاده از امواج فراصوت کار می‌کند.

گلودرد حدود دو هفته بعد از عمل جراحی باقی بماند. بازیابی کامل بیمار حدود ۷ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد و در این مدت باید بیمار باید هیدراتاسیون کافی داشته باشد زیرا کم آبی می‌توند باعث افزایش گلودرد شود.
در برخی موارد؛ اغلب ۷ تا ۱۱ روز بعد از جراحی احتمال خونریزی از محل برش وجود دارد.

در کل خطر خونریزی چیزی در حدود ۱ تا ۲ درصد است.

در بزرگسالان و به خصوص افراد مسن بالای ۷۰ سال و سه جهارم افراد مورد جراحی خونریزی در همان روز عمل جراحی اتفاق می‌افتد. حدود ۳ درصد از این افراد دچار خونریزی قابل توجهی در این زمان می‌شوند که گاهی نیاز به مداخلات جراحی دارد.
شیوه تسکین درد پس از جراحی در حال تغییر است.

به‌طور سنتی برای دردهای خفیف از استامینوفن کدئین و برای دردهای شدیدتر از مواد مخدر قوی تر استفاده استفاده می‌شد.

به نظر می‌رسد عمل جراحی لوزه برای بزرگسالان نسبت به کودکان دردناکتر است.

عملهای جراحی رایج در بخش ENTعبارتند از : 

جراحی های گوش:

درمان بیماری های حنجره

تمپانوپلاستی-تمپانو ماستئوئیدکتومی  پارگی پرده های گوش وکلیه عملهای

مپانوپلاستی-تمپانو ماستئوئیدکتومی  پارگی پرده های گوش وکلیه عملهای

جراحی ترمیمی و زیبایی گوش داخلی و خارجی ،جراحی تومورهای گوش داخلی و میانی و خارجی

کلیه اعمال جراحی بینی و مجاری تنفسی و سینوس ها و درمان سینوزیت حاد و مزمن  و سپتو

پلاستی –شکستگی بینی- آندوسکوپی سینوس و سینوس های پارانازال و جراحی تو مورهای بینی

۳-اعمال جراحی زیبایی بینی و چانه  و گونه و لیفتینگ صورت و بلفاروپلاستی

عمل لوزه سوم آدنوئیدکتومی –تانسیلکتومی- گذاشتن لوله VT  و تخلیه آبسه های مختلف لوزه و گردن کلیه اعمال جراحی تومورهای خوش خیم وبد خیم  ناحیه سر و گردن و حنجره و گوش و زبان تراکیاستومی –لارنژکتومی –تیروئید کتومی -پارا تیروئیدکتومی

Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
Premium WordPress Themes Download
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=
download lenevo firmware
Download Best WordPress Themes Free Download
free download udemy course