تومورهای حفره بینی

تومورهای حفره بینی

تومورهای حفره بینی

  1. تومورهای حفره بینی چیست؟
  2. علائم
  3. تشخیص
  4. درمان

حفره بینی در نواحی مهم صورت مانند حلق ، نازوفارنکس ، سینوسها ، حفره مداری و پایه جمجمه قدامی مجاور است. تومورهای حفره بینی نسبتاً نادر هستند و شیوع آنها با افزایش سن افزایش می یابد. قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و صنایع چوب و چرم یک عامل خطر برای ایجاد این نوع تومور است. حدود نیمی از این تومورها در سینوس فک بالا ظاهر می شوند ، در حالی که یک سوم در حفره بینی ظاهر می شود.


شایع ترین نئوپلاسم بدخیم حفره بینی ، کارسینوم سلول سنگفرشی است. در درصد کمی از بیماران مبتلا به این نوع تومور که پس از تشخیص ظاهر می شود ، متاستاز در غدد لنفاوی گردن رحم است. سایر تومورهای بدخیم غدد بزاقی ، سارکوم و ملانوم بدخیم.


علائم تومورهای حفره بینی


علائم اصلی که در وجود این نوع تومور شک و تردید ایجاد می کند: انسداد در بینی ، خونریزی مکرر از بینی ، ترشحات مزمن از بینی ، از بین رفتن حس بویایی ، از بین رفتن احساس در قسمت جلوی صورت ، ریزش بافت نرم از سوراخ بینی. این علائم ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد. در مراحل پیشرفته ، تومور موجود در حفره بینی و سینوس های پارانازال ممکن است ساختمان صورت را تغییر داده ، چشم را کنار بگذارد یا پل بینی را بزرگ کند.


تشخیص تومورهای حفره بینی


هنگام شک به تومور در حفره بینی ، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. معاینه در پزشک شامل معاینه آندوسکوپی به کمک فیبرهای نوری است که به تشخیص تومور در حفره بینی یا داخل نازوفارنکس کمک می کند. اگر به شکلی از تومور در حفره بینی وجود داشته باشد ، پس از بی حسی موضعی می توان نمونه ای از تومور را با توجه به تشخیص میکروسکوپی ، قبل از عمل جراحی برداشت.


تکمیل تحقیقات شامل معاینه با اشعه ایکس ناحیه سر ، حفره بینی و سینوس ها به کمک توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) برای تخمین محل تومور آناتومیک و برنامه ریزی روش ریشه کنی آن است. این معاینه همچنین شامل بررسی پرتوهای گردن در نتیجه گسترش متاستازها به این تومورها در غدد لنفاوی گردن رحم است.


بیشتر تومورهای داخل حفره بینی پولیپ و گرانولوم هستند. پاپیلوم ، آنژیوفیبروما و استئوم تومورهای خوش خیم هستند که اغلب با جراحی درمان می شوند.


درمان تومورهای حفره بینی


بیشتر تومورهای بینی و پارانازال با عمل جراحی درمان می شوند. بیماران مبتلا به پولیپ بدون نیاز به صورت (برش) با آندوسکوپی قابل درمان هستند. تومورهای بدخیم و همچنین روده عروقی با ترس از ترس عود و بازگشت تومور در صورت عدم حذف کامل ، با جراحی تهاجمی انجام می شوند تا تومور را به طور کامل از بین ببرد. متاستاز دهانه رحم نیاز به جراحی اضافی گردن دارد. بعد از برداشتن تومور ، بیماران تحت رادیوتراپی قرار می گیرند.

Free Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
Download Nulled WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
online free course
download xiomi firmware
Download Premium WordPress Themes Free
free online course